CHATBOT NEDİR?

 İnternet sayesinde ulaşmak istediğimiz şeylere bir tık uzaklıkta olduğumuz günümüz dünyasında, gıda ürünlerinden kozmetiğe, teknolojik ürünlerden ev dekorasyon ürünlerine değin her şeyi internetteki online alışveriş sitelerinde ve e-ticaret sitelerinde bulmak mümkün. Birçok ihtiyacımızı gidermek için kullandığımız bu sitelerde ise bizlere 24 saat hizmet verebileceği söylenen müşteri destek birimlerini, gerektiği taktirde sorunlarımızı çözmek için kullanabileceğimiz vaat edilmektedir. Peki bu müşteri destek birimlerinin, 24 saat hizmeti nasıl verdiklerini hiç düşündünüz mü? Cevabı hemen verelim; bu hizmeti "Chatbot" lar sayesinde verebilmektedirler. "Peki Chatbot nedir?" diye soracak olursanız da bu sorunun cevabı, sizler için derlemiş olduğumuz yazımızda yer almaktadır. Keyifli okumalar ...

Chatbot, Türkçesi ile "Sohbet Robotu"; genellikle hizmet sektöründe kullanılan, müşterilerin dijital ortamda metin bazlı ya da mesajlaşma yolları ile bilgi alabilmelerini ya da bir işlemi gerçekleştirebilmelerini sağlayan yazılım ürünleridir. Chatbot ifadesi ilk olarak, 1994 yılında "Michael L. Mauldin" tarafından "chatter bot" olarak kullanılmıştır. 1966 yılında ise MIT' de çalışan bir profesörün (Joseph Weizenbaum) geliştirmiş olduğu "ELIZA" isimli chatbot, ilk geliştirilen chatbot olarak kabul edilmiştir. Bu chatbot, psikolog olarak geliştirilmiş ve bireylerle insanı ilişkiler kurması amaçlanmıştır. Fakat bu chatbotun geliştirildiği dönemlerde teknoloji maalesef yeterince gelişmemiş olduğu için, yeterli başarı elde edilememiştir. 

Chatbotları genel olarak 3 gruba ayırmak mümkündür. Bunlar; kelime bazlı chatbotlar, ifade bazlı chatbotlar ve son olarak diyalog bazlı chatbotlardır.

  • Kelime Bazlı Chatbotlar : Yapay zeka teknolojilerini kullanmayan chatbotlar, bu gruba dahil olmaktadır. Kullanıcılar bazı ifadeler ve yönlendirme butonları aracılığı ile sistemi kullanmaktadırlar.
  • İfade Bazlı Chatbotlar : Makine Öğrenmesi ve Doğal Dil İşleme gibi teknolojilerin kullanıldığı chatbot türleridir. 
  • Diyalog Bazlı Chatbotlar : Yapay Zeka, Makine Öğrenmesi, Doğal Dil İşleme, Derin Öğrenme gibi teknolojilerin kullanıldığı chatbot türleridir. Bu tür chatbotlar kelimelerle sınırlı kalmayıp, yazılan ifadeleri anlamlandırarak cevap vermektedirler.

Chatbot teknolojisinin birçok kullanım alanı mevcuttur. Bunlardan bazıları;

  • Bankacılık
  • Alışveriş
  • Sağlık
  • IT
  • Rezervasyon
  • Çağrı Merkezleri
olarak sıralanabilir.

Şirketler bünyesinde kullanılan chatbotlar ise firmalara birçok fayda sağlamaktadır. Bunlara örnek olarak;

  • Müşteri deneyimlerini iyileştirme,
  • Şirket giderlerini azaltma,
  • Şirket gelirlerini artırma
verilebilir.

E-ticaret sitelerinde ise;

  • Satışları artırma,
  • Müşterilere 24 saat hizmet verebilme
  • Müşteri deneyimlerini iyileştirme
gibi faydalar sağladığı için chatbotlar sıklıkla tercih edilmektedir.

Share:

2 yorum:

  1. Bu bilgilendirici yazı için teşekkür ederiz, emeğinize sağlık 👏👏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli yorumunuz için çok teşekkürler 😊

      Sil